sprawdzone przepisy kulinarne
środa, 21 czerwca 2017
Dorada z marynowaną cytryną i czosnkiem

Moja ulubiona wersja pieczonej dorady. Kwaskowe i słone cytryny doskonale podkręcają smak białego, delikatnego mięsa ryby.

Przepis pochodzi z książki "Hummus, za'atar i granaty" autorstwa samar Khanafer.



Dorada z marynowaną cytryną i czosnkiem

Składniki:

  • 2 dorady
  • 1 marynowana cytryna
  • 1/2 główki czosnku
  • sól
  • oliwa z oliwek

Piekarnik nagrzewamy do 200 stopni. Rybę czyścimy i lekko smarujemy oliwą z oliwek, solimy. Do środka wkładamy marynowaną cytrynę pokrojoną na mniejsze części oraz czosnek rozgnieciony w łupinach.

Pieczemy 20 - 25 minut. Podajemy na gorąco z chlebem, ryżem lub domowymi frytkami.

Smacznego:)

Sałata ze smażonym halloumi

Lekka i zarazem pożywna sałatka, w sam raz na obiad w upalny dzień, sycącą, zdrową przekąskę czy lunch w pracy.

Mleczny, delikatny posmak halloumi idealnie współgra tu ze słodką papryką i nieco pikantnym tymiankiem. Do całości polecam chrupiącą bagietkę. Jeśli lubicie :) Naprawdę pyszne!

Przepis pochodzi z książki M. Grycan "Moja Dolce vita!"



Sałata ze smażonym halloumi

Składniki:

  • 200 g sera halloumi
  • sałata rzymska lub garść mieszanki sałat
  • balsamico
  • 1 czerwona papryka
  • świeży tymianek
  • 2 łyżki oliwy z oliwek

Halloumi smażymy na oliwie z oliwek na złoty kolor, układamy na sałacie, skrapiamy pozostałą oliwą, posypujemy papryką i dekorujemy balsamico oraz tymiankiem.

Smacznego:)

środa, 15 marca 2017
Żeberka po chińsku

Przepyszne mięso. Idealnie doprawione. Aromatyczne. Lekko skarmelizowane. Takie jakie uwielbiam. Często podaję je w towarzystwie makaronu ryżowego lub sojowego wymieszanego z mrożonką chińską i delikatnie podkręconego odpowiednimi przyprawami. Bardzo polecam!



Żeberka po chińsku

Składniki:

na sos:

  • 2 łyżki sosu ostrygowego
  • 3 łyżki sosu sojowego
  • łyżka miodu
  • 2,5 szklanki wody

oraz

  • olej ryżowy do smażenia
  • 1,5 kg żeberek wieprzowych
  • 2 cebule
  • 2 papryczki chili
  • 2 łodygi trawy cytrynowej
  • 3 cm imbiru
  • sól, pieprz

 

Żeberka podzielić na porcje, posypać solą i pieprzem. Przykryć folią spożywczą i wstawić na noc do lodówki.

Przygotować sos: w naczyniu dokładnie wymieszać sos ostrygowy, sos sojowy, miód i wodę.

Żeberka podsmażyć w żeliwnym garnku o grubym dnie na niewielkiej ilości oleju ryżowego, aby skórka zrobiła się chrupiąca. Usmażone przełożyć do miski.

Cebulę pokroić w kostkę, papryczkę chili i imbir - na plasterki. Trawę cytrynową lekko rozgnieść.

Piekarnik rozgrzać do 170 st.C. W garnku, w którym smażone były wcześniej żeberka, na tym samym tłuszczu lekko podsmażyć cebulę i chili, trawę cytrynową oraz imbir. Dodać sos, całość podgrzać, aż się zagotuje. Dołożyć usmażone żeberka i całość w garnku przełożyć do piekarnika ( jeśli nie macie żeliwnego garnka, użyjcie naczynia żaroodpornego z przykryciem. Piec ok. 75 min. (lub dłużej, aż żeberka znacznie zmiękną) pod przykryciem, mieszając co pół godziny. Następnie odkryć i piec 30 min. (lub dłużej, aż mięso zacznie się karmelizować i odchodzić od kości.



Makaron ryżowy (lub sojowy) po chińsku

Składniki:

  • 20 dag makaronu ryżowego (lub sojowego)
  • olej do smażenia, np. arachidowy
  • ok. 1,5 cm świeżego imbiru
  • 2 ząbki czosnku
  • mrożona mieszanka chińska
  • chińska mieszanka przypraw
  • sól i pieprz

Makaron włożyć do osolonego wrzątku, przykryć i odstawić na 5 minut. Odcedzić, przelać zimna wodą, osączyć. Imbir i czosnek posiekać, krótko przesmażyć na oleju, dodać mrożone warzywa i mieszając smażyć  ok. 2 minuty na dość mocnym ogniu. Doprawić, dodać makaron i jeszcze raz wszystko dobrze podgrzać. Pyszne do każdego rodzaju mięsa przyrządzonego na sposób orientalny.

Smacznego:)

Pasztet z cukinii i mięsa

Pasztet mięsny w nieco innej odsłonie:) Dużo lżejszy od tradycyjnego, bardziej kolorowy. W zależności od tego jakiego sera zdecydujecie się użyć, za każdym razem może odrobinę inaczej smakować.



Pasztet z cukinii i mięsa

Składniki:

  • 3 szklanki startej i dobrze odciśniętej cukinii
  • 1 i 1/2 szklanki bułki tartej
  • cebula
  • 20 dag żółtego sera
  • 2 marchewki
  • 4 jajka
  • 1/2 szklanki oleju
  • natka pietruszki
  • sól, pieprz, przyprawa typu Vegeta (może być domowa)
  • 1/2 kg chudego mielonego mięsa

 

Do startej cukinii dodajemy startą cebulę, marchewkę, olej, bułkę tartą, żółtka, natkę pietruszki, sól , pieprz, Vegetę oraz mięso. Dokładnie mieszamy, dodajemy starty ser, a na koniec pianę z białek.

Przekładamy masę do keksówki wysmarowanej masłem i wysypanej bułką tartą lub wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy ok. 1,5 godziny.

Smacznego:)

czwartek, 22 grudnia 2016
Wigilijny pasztet z karpia i fasoli z cząbrem

Ten pasztet  - jeśli jest idealnie doprawiony i podany z odpowiednim zestawem dodatków - smakuje równie pysznie, jak dobrze przyrządzony mięsny. Solo też mi smakuje, ale podany z chrzanem i borówkami - nabiera wręcz pożądanej w tym przypadku :-) ostrości i jednocześnie słodyczy. 

Warto pamiętać tu, o tym, że karp jest wyjątkowo ościstą rybą, dlatego koniecznie należy bardzo dokładnie oczyścić filet.

Wraz z przepisem dołączam również serdeczne życzenia dla wszystkich zaglądającym na mój blog. Udanych, pogodnych Świąt Bożego Narodzenia, a także wszystkiego najlepszego w nadchodzącym Nowym Roku.


 

Wigilijny pasztet z karpia i fasoli z cząbrem

(wg Agaty Wojdy)

Składniki:

  • 30 dag drobnej fasoli, moczonej przez noc
  • szczypta cukru
  • sól
  • 2 marchewki
  • korzeń pietruszki
  • kawałek selera
  • karp (ok. 1,5 kg)
  • 2 jajka
  • łyżeczka suszonego cząbru
  • łyżka miodu
  • 2 łyżki masła + 1 do formy
  • kajzerka namoczona w mleku
  • skórka i sok z 1 cytryny
  • gałka muszkatołowa
  • pieprz
  • bułka tarta do formy

Namoczoną fasolę gotujemy w lekko osłodzonej wodzie, solimy dopiero, gdy fasolka będzie się rozpadać. Obrane warzywa gotujemy do miękkości, dodając pod koniec  oczyszczone, pokrojone w dzwonka kawałki karpia. gotujemy ok. 30 minut, gdy ryba będzie nadawała się do obrania - z jeszcze ciepłej (ale może być i z zupełnie ostudzonej) usuwamy skórę i ości. Fasolę odcedzamy, wkładamy do malaksera razem z gotowanymi warzywami i karpiem. Dodajemy jajka, cząber, miód, roztopione masło i odciśniętą bułkę. Miksujemy na gładki mus, dodając - jeśli zajdzie potrzeba - wywar rybny. Doprawić solą, pieprzem, sokiem i skórką cytrynową i tartą gałką - masa przed upieczeniem powinna mieć luźną konsystencję.

Formę smarujemy masłem, wysypujemy bułka tartą i wykładamy masę. Pieczemy min. 35 min w temp. 170 st.C. Ostudzony pasztet warto zawinąć folią, aby nie obsechł w lodówce.

Świetnie smakuje z sosem chrzanowym, tatarskim czy z borówek wymieszanych z chrzanem, a nawet z ćwikłą.


Smacznego:)

piątek, 16 grudnia 2016
Śledzie po żydowsku - w czosnku i suszonych ziołach

Pomimo dużej ilości ziół i czosnku, te śledzie są dość delikatne w smaku. Pięknie pachną, tak... zachęcająco. Naprawdę:) A poza tym są łatwe i szybkie w wykonaniu. Polecam gorąco na najbliższe Święta.

Przepis pochodzi z książki A. Maciąg "Smak świąt".


Śledzie po żydowsku - w czosnku i suszonych ziołach

Składniki:

  • 1/2 kg solonych filetów śledziowych (matiasów)
  • 500 ml mleka
  • 20 posiekanych ząbków czosnku
  • 1 łyżka suszonego majeranku
  • 1 łyżka suszonego tymianku
  • 1 łyżka suszonej bazylii
  • 1 łyżka suszonego oregano
  • 1 łyżka suszonego estragonu
  • 3 pokruszone liście laurowe
  • 2 szklanki oleju rzepakowego z 1 - go tłoczenia

Matiasy opłucz zimną wodą i przez 30 minut mocz w mleku tak by były w całości zanurzone. Jeśli po tym, czasie nadal będą zbyt słone, kontynuuj moczenie. Następnie opłucz je zimną wodą, osusz i pokrój na kawałki.

Olej wymieszaj z wszystkimi ziołami, dodaj czosnek i śledzie. Wymieszaj. Przełóż całość do słoika i wstaw do lodówki na przynajmniej jedną noc, aby smaki się przegryzły. Pamiętaj, by ryby w całości były przykryte olejem.

Smacznego:)

Śledzie piernikowe

Zdecydowanie najlepsze śledzie na słodko! Przepis podpatrzony na blogu Obados na Obiados. Bardzo polecam:)

 

Śledzie piernikowe

Składniki:

  • 400 g filetów śledziowych
  • 4 średnie cebule
  • 100 g dużych rodzynek
  • 5 - 6 łyżek koncentratu pomidorowego
  • przyprawa do piernika
  • olej do smażenia
  • 2 - 3 pomarańcze
  • 1/2 szklanki soku pomarańczowego

Sok z pomarańczy wyciskamy, wrzucamy do niego rodzynki i odstawiamy na kilka godzin.

Cebule kroimy w piórka, wrzucamy na rozgrzany olej i smażymy , aż się zeszkli. Wlewamy sok z rodzynkami (powinno go być tyle, by cebula w nim pływała). Jeśli okaże się, że jest go za mało, dolewamy nieco soku z butelki, a jeszcze lepiej świeżo wyciśniętego z pomarańczy. Dodajemy koncentrat pomidorowy i dokładnie mieszamy. Na koniec całość obficie posypujemy przyprawą piernikową i przesmażamy przez 5 minut, aż płyny się zredukują i powstanie gęsty sos. Studzimy.

Śledzie kroimy na kawałki ok. 1 cm szerokości. W litrowym słoju układamy warstwami śledzie i cebulę w sosie pomidorowym. Słój zakręcamy i wstawiamy do lodówki. Najlepiej smakują po 2 - 3 dniach.

Smacznego:)

czwartek, 24 listopada 2016
Dorada z trawą cytrynową i kolendrą

Proste, nieco orientalne danie, które kusi nie tylko prostotą wykonania, ale i różnorodnością składników. Pięknie pachnie, całkiem fajnie wygląda na talerzu, dobrze smakuje. Przepis z książki P. Chmiel "Romans z gotowaniem". Polecam i przepis i książkę :)


Dorada z trawą cytrynową i kolendrą

Składniki:

  • 1 świeża wypatroszona dorada
  • 1 pęd trawy cytrynowej
  • 1 limonka
  • ząbek czosnku
  • szczypta chilli
  • sól morska i pieprz
  • świeża kolendra

Rybę dobrze opłukać, osuszyć, na bokach zrobić nacięcia nożem. Natrzeć oliwą, oprószyć solą (także w środku) i pieprzem oraz odrobiną chilli. W środek włożyć ząbek czosnku i 2 plasterki limonki. Resztę plasterków limonki i lekko zgniecioną trawę cytrynową ułożyć na doradzie (trawę cytrynową można też wsunąć do środka ryby), dodać kilka gałązek świeżej kolendry. Całość można obwiązać sznurkiem, szczelnie owinąć folią spożywczą i wstawić do lodówki. Następnie wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 st. C i piec 20 - 30 minut.

Smacznego:)

poniedziałek, 14 listopada 2016
Pasztet cukiniowy z ciecierzycą i halloumi lub oscypkiem

Najbardziej lubię pożywne mięsne pasztety, ale od czasu do czasu sięgam chętnie po przepisy na nieco lżejsze warzywne. Proponuję dzisiaj pasztet z cukinii z dodatkiem mojego ulubionego sera halloumi - jesli macie trudności z dostaniem go, wypróbujcie wersję z wedzonym oscypkiem. Lubię ten pasztet grubo rozsmarowany na kromce dobrego chleba, koniecznie w towarzystwie ulubionych konserwowych ogórków czy innych pikli.


Pasztet cukiniowy z ciecierzycą i halloumi lub oscypkiem

Składniki:

  • 4 nieduże cukinie - ok. 1,30 kg
  • 1 mała cebula, pokrojona w kostkę i zeszklona na oleju roślinnym (opcjonalnie)
  • świeżo mielony czarny pieprz
  • 1 szczypta chilli powder hot (lub ulubionego chilli w proszku)
  • 4 - 5 łyżek otrębów owsianych
  • sól morska
  • 1 puszka ciecierzycy (ok. 450 g) lub 3/4 szklanki suchej ciecierzycy, namoczonej przez noc, następnie odcedzonej, zalanej świeżą wodą i ugotowanej do miękkości z 1/4 łyżeczki sody
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 1 duża szczypta majeranku
  • 125 g halloumi lub wędzonego oscypka, startego na tarce jarzynowej
  • 3 białka

Cukinię, ze skórką, zetrzeć na tarce jarzynowej, do durszlaka. Lekko posolić i odstawić na kilka godzin (w lodówce można na 24 godz.). Cebulę pokroić w kosteczkę, zeszklić na oleju roślinnym, następnie dodać startą cukinię i dusić razem.

Jeśli nie dodajemy cebuli, cukinię smażyć na kilku łyżkach oleju roślinnego, dodać pieprzu do smaku, smażyć do miękkości, cukinia puści jeszcze sporo soku, smażyć, aż sok odparuje, a cukinia będzie miękka. Masę przełożyć do miski i odstawić do przestygnięcia, aż będzie letnia. Jeśli w tym czasie cukinia puści jeszcze trochę soku, należy go odlać.

Dodać otręby, wymieszać. Ciecierzycę zmiksować na pastę z odrobiną wody, w której się gotowała (lub zalewy z puszki) i dodać do masy, dokładnie wymieszać. Jeśli wybieramy ser halloumi, dodajemy go teraz, całość mieszamy, próbujemy i jeśli potrzeba dosalamy (kiedy dodajemy halloumi ostrożnie lub wcale, gdyż jest dość słony). Dodać sok z cytryny oraz majeranek i jeśli wybieramy oscypek, dodajemy go teraz, całość mieszamy. Dodajemy pianę z białek, w dwóch partiach, całość delikatnie mieszając. Próbujemy i jeśli potrzeba dodajemy odrobinę chilli lub pieprzu ( i jeśli masa jest za rzadka dodatkową łyżkę otrąb) i ew. troszkę soli. 

Masę przelewamy do żaroodpornej foremki lub keksówki (o wym. 25x14x7 cm) wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy 1 godz. w 180 st.C

Smacznego :)

 

źródło przepisu

 

 

wtorek, 07 czerwca 2016
Coleslaw z granatem i rodzynkami

Zdecydowanie jedna z moich ulubionych surówek! Soczysta, aromatyczna (dzięki kolendrze), kolorowa. Idealna do wieprzowiny, zarówno pieczonej na grillu jak i duszonej w ciężkich tłustych sosach. Co ważne: smakuje dzieciom i jest dość szybka w wykonaniu.



Coleslaw z granatem i rodzynkami

Składniki:

  • 1/2 małej kapusty czerwonej (ok. 200 g)
  • 1/2 małej kapusty białej ( ok. 200 g)
  • 2 łyżki pestek z granatu
  • 2 garści rodzynek sułtańskich
  • 1 marchewka
  • sok z 1/2 limonki
  • 1 łyżka majonezu
  • 2 łyżki gęstej kwaśnej śmietany
  • świeża kolendra
  • sól, pieprz

Kapustę cienko poszatkować, wrzucić do miski. Dodać marchewkę utarta na tarce o dużych oczkach. Wszystko skropić sokiem z limonki. Dodać ziarenka granatu i rodzynki, wymieszać. Następnie dodać majonez, śmietanę, poszatkowaną świeżą kolendrę, doprawić solą i pieprzem i ponownie wymieszać dokładnie. Gotową sałatkę schłodzić przed podaniem.

 

źródło

Gao xao sa ot (kurczak z trawą cytrynową)

Typowe wietnamskie danie, które dzięki trawie cytrynowej zyskuje świeżość i lekkość. Lekko pikantne, bardzo aromatyczne, proste w wykonaniu, doskonałe w smaku.



Gao xao sa ot (kurczak z trawą cytrynową)

Składniki:

  • 500 g filetu z kurczaka (mogą być udka bez skóry)
  • 250 ml mleka kokosowego
  • 1 posiekana szalotka
  • 2 łyżki oleju roślinnego
  • kolendra do przybrania

Marynata:

  • 3 łyżki sosu rybnego
  • 1 i 1/2 łyżki cukru
  • 2 laski trawy cytrynowej
  • 4 ząbki czosnku (posiekane)
  • 2 papryczki chili (posiekane)

Kurczaka oczyścić, umyć i pokroić w cienkie paski. Z trawy cytrynowej zdjąć zewnętrzny liść, odciąć twardą końcówkę przy korzonku i białą część pociąć na bardzo cienkie plastry (zieloną część wyrzucić).

Przygotować marynatę z połowy porcji składników. Połączyć sos rybny z cukrem i mieszać, aż się cukier rozpuści. Dodać połowę pokrojonej trawy cytrynowej i połowę posiekanego czosnku oraz chili. Dołożyć mięso. Wymieszać całość dokładnie i odstawić do lodówki. na minimum 1 godzinę, a najlepiej na całą noc.

Rozgrzać wok, wlać olej i gdy zacznie lekko dymić, dodać resztę trawy cytrynowej, papryczki chili i czosnku. Podsmażać przez kilka sekund i dołożyć zamarynowanego kurczaka, smażyć ok. 2 min z każdej strony stale mieszając. dodać mleko kokosowe i posiekaną szalotkę. Przykryć i smażyć na średnim ogniu ok. 5 min.

Przełożyć na półmisek i przybrać listkami świeżej kolendry. Podawać razem ze świeżo ugotowanym ryżem.

 

źródło przepisu: "Tao smaku" Jacek Wan

Sałatka z raków z lubczykiem

Ta sałatka mnie zaskoczyła! Lubczyk - za którym tak naprawdę nie przepadam - nic a nic mi nie przeszkadza, raki smakują wybornie, całość jest mocno słona, idealnie doprawiona, kwaskowata. Pyszne, po prostu. Bardzo polecam:)



Sałatka z raków z lubczykiem

Składniki:

  • 150 g raków w zalewie
  • 150 g gęstej kwaśnej śmietany
  • 2 łyżki majonezu
  • 1 ząbek czosnku
  • 2 łyżki przyprawy maggi w płynie (dowolnie)
  • 5 posiekanych liści lubczyku
  • pieprz

Raki dobrze odcedzić w durszlaku lub na sicie. Czosnek przeciśnij przez praskę lub posiekaj drobniutko i rozetrzyj ze szczyptą soli płaską stroną noża.

Wymieszaj w kubku śmietanę, majonez, utarty czosnek, posiekane zioła, pieprz i przyprawę maggi. Zalej sosem raki włożone do miski i wymieszaj.

 

źródło: "Gotowi, by gotować. Domowa kuchnia polska dla nastolatków" A. Kręglicka

piątek, 20 maja 2016
Sałatka z kurczakiem i fiołkami

Ta sałatka z pewnością podbije Wasze serca. Pyszny kurczak w chrupiącym cieście podany w towarzystwie kruchej sałaty, pomidorów i delikatnych kwiatów fiołka. Całość lekko podprawiona mieszanką świeżych aromatycznych ziół i zaostrzona niewielkim dodatkiem cebuli. Słodko - kwaśny sos dopełnia tu całości. Pyszne.

?

Sałatka z kurczakiem i fiołkami

Składniki:

  • 1 filet z kurczaka lub polędwica z indyka
  • 1 sałata czerwona strzępiasta (lolo rosso)
  • 2 - 3 pomidory
  • 1 mała cebula czosnkowa
  • garść fiołków
  • listki świeżych ziół (np. bazylii, tymianku, szczypiorku)
  • olej do smażenia (najlepiej kokosowy) lub smalec
  • sól i pieprz

ciasto:

  • 1 szklanka mąki
  • 1 szklanka piwa
  • zioła (np. tymianek, czosnek, majeranek, bazylia)
  • sól, pieprz, chili

sos:

  • miód
  • oliwa z pierwszego tłoczenia
  • sok z cytryny

Mięso pokroić w cienkie paski, doprawić solą i pieprzem i odstawić na min. godzinę do lodówki.

Z maki, piwa i przypraw przygotować dość rzadkie ciasto. Maczać w nim paseczki mięsa i smażyć w rozgrzanym głębokim tłuszczu. Osączyć na papierowym ręczniku.

Sałatę dokładnie umyć, a następnie osuszyć. Poszarpać na mniejsze kawałki. Pomidory pokroić, cebulę poszatkować. Składniki sałatki ułożyć w misce.

Z miodu, soku z cytryny, oliwy i przypraw przygotować sos - na 3 łyżki oliwy daję 1 łyżeczkę miodu i 2 łyżki soku z cytryny. Powstałą mieszaniną polać sałatę, posypać kwiatami fiołka i listkami świeżych ziół.

Smacznego:)

 

źródło przepisu: "Pyszne chwasty" M. Kalemba - Drożdż, 

Placki pokrzywowe z patelni

Placki z pokrzywy są pyszne! Tak! Próbowałam wersji słodkiej - nieco podobne do tych poniżej, ale z dodatkiem rodzynek i dodatkowo doprawione cukrem. Bardzo dobre, ale jednak wersja wytrawna bardziej podbiła moje serce. Sos czosnkowy tutaj to taka przysłowiowa kropka na "i" niweluje specyficzny smak  pokrzywy na ciepło, nadaje plackom zdecydowanej ostrości. Polecam!



Placki pokrzywowe z patelni

Składniki:

  • 1 kubek posiekanych, sparzonych liści pokrzywy
  • 1 jajko
  • 1/2 szklanki mąki
  • sól, pieprz
  • olej do smażenia

Wielki bukiet pokrzyw dobrze opłukać pod bieżącą wodą. Zagotować wrzątek w garnku i zanurzyć w nim bukiet. Po chwili wyjąć na durszlak ustawiony w zlewie, aby woda odciekła, a pokrzywy ostygły. Ostudzone liście - odcisnąć z nadmiaru wody - przycisnąć dłonią, aż woda wypłynie.

Posiekać sparzoną pokrzywę drobniutko, głownie liście i młode pędy. Grube łodygi usunąć. Wymieszać widelcem posiekane liście z mąką, roztrzepanym jajkiem i 1/2 szklanki wody, doprawić solą i pieprzem - powinno powstać gęste, zielone ciasto.

Rozgrzać sporo oleju na patelni - tak, aby pokryć całą patelnię półcentymetrową warstwą. Nakładać na gorący olej pokrzywowe ciasto łyżką, tworząc pojedyncze placki, lekko je spłaszczać spodem łyżki. Smażyć z obu stron  na złoty kolor.

Usmażone placki odsączać na ręcznikach papierowych z nadmiaru tłuszczu. Podawać na gorąco. Dobrym dodatkiem do placków jest kwaśna śmietana z utartym czosnkiem, solą i sparzonymi, posiekanymi liśćmi pokrzywy, albo kozi twarożek.

 

źródło: "Gotowi, by gotować. Domowa kuchnia dla nastolatków" A. Kręglicka

Francuska sałatka z liści mniszka

Nieco pikantne w smaku listki mniszka zamarynowane w słodko - kwaśnym sosie idealnie łączą się z chrupiącymi, ciepłymi dodatkami takimi jak czosnkowe grzanki czy plastry wędzonego boczku. Przepis z książki M. Kalemby - Drożdż "Pyszne chwasty" wyd. Pascal. Polecam i książkę, i sałatkę:)



Francuska sałatka z liści mniszka

Składniki na 2 porcje:

  • kilka plastrów wędzonego boczku
  • pęczek młodych liści mniszka lekarskiego
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżki octu z czerwonego wina
  • 3 łyżki oliwy z pierwszego tłoczenia
  • 1 łyżeczka musztardy
  • 1 łyżeczka miodu
  • sól, pieprz
  • 2 kromki chleba

Liście mniszka umyć i przelać gorącą wodą. Z octu, oliwy i rozgniecionego ząbka czosnku, miodu i musztardy zmiksować sos, zalać nim liście i zostawić na kilkanaście minut. Boczek usmażyć na patelni na małym ogniu. Chleb pokroić na grzanki i usmażyć na oliwie, dorzucając do smażenia ząbek czosnku.

Składniki sałatki wymieszać, doprawić i podawać od razu, póki boczek i grzanki są jeszcze ciepłe.

Smacznego:)


wtorek, 08 grudnia 2015
Rewelacyjne śledzie z imbirem, suszonymi śliwkami i pomarańczą

Śledzie na słodko, aromatyczne - pachnące imbirem, pomarańczą, mocno miodowe, przywołujące na myśl Święta Bożego Narodzenia. Pyszne i wbrew pozorom mało pracochłonne. Przepis Agnieszki Maciąg.

Rewelacyjne śledzie z imbirem, suszonymi śliwkami i pomarańczą

Składniki:

  • 1/2 kg śledzi matiasów
  • 3 cebule obrane o drobno posiekane
  • 6 ząbków czosnku drobno pokrojonych
  • 3 - 4 cm korzenia imbiru świeżo utartego
  • 1 szklanka gęstego przecieru pomidorowego (może być z kartonika)
  • 1 łyżka koncentratu pomidorowego
  • dobry olej do smażenia, np. rzepakowy
  • pełna garść rodzynek
  • 10 - 12 suszonych śliwek
  • 2 łyżki jasnego miodu
  • sól do smaku
  • pieprz czarny świeżo i grubo mielony
  • 3 - 4 listki laurowe
  • 5 - 6 ziaren ziela angielskiego
  • sok wyciśnięty z z 1/2 średniej wielkości pomarańczy
  • 1 łyżeczka drobno startej skórki ze sparzonej i dobrze wyszorowanej pomarańczy
  • mleko do moczenia matiasów

Matiasy umyj i wymocz mleku. Następnie wyłóż rybę na sito i dokładnie umyj zimna wodą. Osusz – na sicie, a później przy pomocy papierowych ręczników. Pokrój na kawałki – takie na jeden kęs.

Cebulę i czosnek posiekaj, zeszklij na oleju z dodatkiem świeżo mielonego pieprzu. Dodaj ziele angielskie, listki laurowe, pokrojone śliwki i umyte rodzynki. Podduś mieszając ok. 5 min. Następnie dodaj przecier pomidorowy, koncentrat, sok z pomarańczy i imbir. Mieszaj i duś na ogniu, aby zredukować płyny do pożądanej konsystencji (dosyć gęsty sos).

Na koniec dodaj skórkę z pomarańczy, miód i dopraw solą.

Całość wymieszaj i odstaw, by smaki się przegryzły. Sos powinien być lekko pikantny, słodki i lekko słony.

Gdy sos ostygnie dodaj kawałki śledzi i całość delikatnie wymieszaj. Przełóż do słoika i postaw do lodówki na całą noc.

Smacznego!

wtorek, 10 listopada 2015
Sałatka Waldorf

Wersja Grażyny Bober - Bruijn -  sałatki, którą pod koniec XIX wieku wymyślił Oscar Tschirky na otwarcie nowojorskiego hotelu Waldorf Astoria. W wersji klasycznej zawsze znajdziecie w niej seler, orzechy włoskie i jabłka. To podstawa! Często spotykam sie w przepisach z dodatkiem kurczaka, pomarańczy czy nawet żurawiny. Natomiast dodatek curry to dla mnie nowość, ale przyznaję, że całkiem fajnie komponuje się z resztą składników. A co do banana - ja akurat wolę wersję bez niego, ale... próbujcie i szukajcie własnych ulubionych połączeń :-)


Sałatka Waldorf

Składniki:

  • 1 pierś kurczaka
  • 4 łodygi selera naciowego
  • 1 twarde kwaskowate jabłko
  • 20 kulek winogron (ciemnych lub jasnych)
  • 10 podprażonych na suchej patelni orzechów włoskich
  • 2 - 3 łyżki podprażonych na suchej patelni migdałów
  • 5 łyżek jogurtu naturalnego
  • 3 łyzki majonezu
  • 2 i 1/2 łyżeczki dobrej jakości curry w proszku
  • sól i pieprz do smaku
  • opcjonalnie: 1 banan pokrojony w grube plasterki

Pierś kurczaka, pokroić w kawałki wielkości kostki do gry, posypać solą, pieprzem i połowa łyżeczki curry.Odłożyć na min. 2 godziny. Usmażyć na małym ogniu. Odstawić na bok do wystygnięcia.

Pokroić seler na kawałki wielkości kostki do gry, wrzucić do miski. Jabłko umyć, nie obierać, wykroić gniazda nasienne, a następnie pokroić w takie same kawałki jak seler i dodać do niego. Winogrona przekroić na pół i dodać do selera i jabłka. W osobnym naczyniu wymieszać jogurt, majonez, sól, pieprz i 2 łyżeczki curry.

Do warzyw i owoców dodać kurczaka. Całość wymieszać z sosem oraz podprażonymi migdałami i orzechami. delikatnie zamieszać. Można tez dodać grube plasterki banana. Dobrze smakuje z kromką ciemnego pieczywa.


Smacznego!

 

Dodam jeszcze, że przepis ten jest moja propozycją w ramach zabawy

banner_orzechowy

 

źródło przepisu: "Pyszne do pudełka" Grażyna Bober - Bruijn, wyd. Muza S.A.

czwartek, 22 października 2015
Kapusta pekińska z brzoskwiniami

Prosta, bardzo smaczna surówka.

Jedna z naszych ulubionych - delikatna, lekko słodkawa w smaku.

Idealny dodatek do zwykłego kotleta z drobiu.

Kapusta pekińska z brzoskwiniami

Składniki:

  • kapusta pekińska
  • puszka brzoskwiń
  • 2 łyżki majonezu
  • jogurt naturalny
  • sól i pieprz do smaku

Kapustę pekińską pokroić. Brzoskwinie delikatnie odsączyć z syropu, a następnie pokroić wzdłuż na paski - dodać do kapusty. Całość delikatnie wymieszać z majonezem i odrobiną jogurtu naturalnego (w ilości zależnej od wielkości kapusty), doprawić solą i pieprzem.

Smacznego!

Fasola z jarmużem w sosie pomidorowym

Całkiem fajne, zdrowe danie jednogarnkowe. Bez mięsa, bez zasmażek... zupełnie inne od "naszej" fasolki po bretońsku i może nie aż tak smaczne, ale z pewnością dużo lżejsze.



 

Fasola z jarmużem w sosie pomidorowym

Składniki

  • 1/2 kg fasoli jaś
  • 2 duże marchewki
  • 2 średnie pietruszki
  • 1 por
  • 3 - 4 liście jarmużu
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 słoik domowych pomidorów lub puszka pomidorów bez skórki
  • 1 i 1/2 litra wywaru warzywnego
  • 5 owoców ziela angielskiego
  • 4 małe liście laurowe
  • szczypta słodkiej papryki
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • garść świeżego koperku
  • sól i pieprz do smaku

Fasolę namoczyć (najlepiej na noc), wypłukać i ugotować al dente. Na oleju rzepakowym zrumienić pokrojona w plastry marchewkę, pietruszkę, por i czosnek. dołożyć pomidory i pokrojony jarmuż, zalać wywarem, przyprawić ziołami oraz solą i pieprzem do smaku. Dodać fasolę. Gotować 15 minut na wolnym ogniu, pod przykryciem. Podawać ze świeżym koperkiem.

Smacznego!

 

źródło: "I jak tu nie jeść" B. Sadowska

czwartek, 15 października 2015
Lekkie leczo z kurczakiem i ogórkiem kiszonym

Nieco lżejsza wersja naszego polskiego lecza na kiełbasie. Najlepiej smakuje na drugi dzień po przyrządzeniu podane z kromką świeżego pieczywa albo dla odmiany porcją ugotowanego na sypko ryżu.



Lekkie leczo z kurczakiem i ogórkiem kiszonym

Składniki:

  • 2 małe cukinie
  • 2 cebule
  • 4 pomidory
  • 2 papryki
  • 200 g pieczarek
  • 4 ogórki kiszone
  • ok. 300 g filetów z kurczaka
  • sól i pieprz

Rozgrzewamy olej, dodajemy posiekaną cebulę, następnie szklimy ją na wolnym ogniu. Dodajemy pieczarki pokrojone w plasterki i dusimy ok. 10 minut. Cukinię obieramy, wydrążamy środek, miąższ kroimy w kostkę. Pomidory sparzamy, zdejmujemy skórkę, kroimy w kostkę. Paprykę i filety z kurczaka kroimy także w kostkę. Wszystko wrzucamy do garnka z cebulę i pieczarkami, solimy nieco i dusimy do miękkości. Ogórki kroimy w dość drobną kostkę i dusimy je do miękkości w niewielkim rondelku - można je przed duszeniem obrać. Miękkie ogórki dodajemy do lecza i całość dusimy jeszcze chwilę. Doprawiamy solą i świeżo zmielonym pieprzem.

Smacznego :)

poniedziałek, 12 października 2015
Czarny makaron z prosciutto i suszonymi pomidorami

Włoski makaron barwiony sepią jest neutralny w smaku, a po ugotowaniu zostaje pięknie czarny. Spaghetti al nero di sepia to jeden z moich ulubionych makaronów. Niezmiennie zachwyca i zawsze ciekawi. Uwielbiam czarną carbonarę z dodatkiem... śmietany - wyglada okropnie (szczególnie z żółtkami z wiejskich jaj), ale smakuje przepysznie!

Dzisiejsza propozycja to pyszne i dziecinnie proste danie (i bardzo lekkie!), które smakuje zarówno na ciepło - od razu po przygotowaniu, jak i na zimno w formie - dość oryginalnej) sałatki. Polecam, naprawdę dobre!

Czarny makaron z prosciutto i suszonymi pomidorami

Składniki:

  • 1 opakowanie czarnego makaronu (spaghetti lub tagliatelle)
  • kilka plastrów prosciutto
  • kilka (lub nawet kilkanaście) listków bazylii
  • 2 - 3 kawałki suszonych pomidorów
  • płatki parmezanu
  • 1 łyżka oliwy z oliwek

Makaron gotujemy al dente. rozgrzewamy oliwę na patelni i wrzucamy porwane palcami plastry prosciutto, dodajemy pokrojone pomidory i całe liście bazylii (lubię dużo i tak właśnie dodaję! ). Odcedzony makaron mieszamy na patelni z prosciutto, bazylia i pomidorami. Przekładamy na talerz i posypujemy po wierzchu płatkami parmezanu.

smacznego:)

 

źródło przepisu: "Kuchnia Jerzego Knappe. Zapraszam do stołu.", Wydawnictwo Literackie


Surówka z czarnej rzepy

Najprostsza.

Jesienno - zimowa.

Dość ostra w smaku, ale pyszna.

Idealna do wieprzowiny (pieczeń, żeberka - w naszym polskim ciężkim sosie). Idealna do gulaszu wołowego.



 

Surówka z czarnej rzepy

Składniki:

  • 1 - 2 bulwy czarnej rzepy
  • sól do smaku
  • 1 - 2 łyżki kwaśnej śmietany 18 %

Czarną rzepę obrać, umyć i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Przełożyć do miseczki, posolić i odstawić na 20 minut (rzepa nieco zmięknie, ale nadal będzie chrupiąca). Dodać śmietanę i wymieszać dokładnie.

Smacznego :)

 

źródło


czwartek, 08 października 2015
Sałatka z kalafiora romanesco

Delikatny romanesco połączony z dość  ostrym sosem oliwno - musztardowym. Połączenie dość nietypowe, ale zaskakująco udane!



Sałatka z romanesco

Składniki:

  • kalafior romanesco
  • 2 łyżki oleju
  • 2 łyżeczki musztardy
  • natka pietruszki
  • sól
  • cukier

Romanesco umyć, ugotować w wodzie z dodatkiem soli i cukru, podzielić na różyczki. Musztardę umieścić w kubeczku, cienkim strumieniem wlewać olej, cały czas mieszając. Sosem polać kalafior. Całość posypac zieleniną.





smacznego:)

czwartek, 24 września 2015
Pstrąg z trawą cytrynową i imbirem

Fantastyczne zestawienie ryby z dobrym sosem sojowym, sokiem z pieczonej cytryny, czosnkiem, imbirem, świeżymi ziołami i cudownie aromatyczną trawą cytrynową. Pyszne. Idealnie doprawione. Szybkie.   



 



 

Pstrąg z trawą cytrynową i imbirem

Składniki:

  • 2 świeże, wypatroszone pstrągi
  • 2 cytryny
  • 4 - 6 ząbków czosnku
  • 2 łodygi trawy cytrynowej
  • 6 plastrów świeżego imbiru
  • 1/3 szklanki sosu sojowego
  • 1/2 szklanki oliwy z oliwek
  • 4 gałązki rozmarynu
  • 4 gałązki świeżej szałwii

Na blachę lub do naczynia żaroodpornego wlać oliwę. Pstrągi nafaszerować czosnkiem. Do środka włożyć też rozmaryn i szałwię. Obok ułożyć trawę cytrynową (warto rozbić lub rozgnieść korzeń, wtedy trawa jest bardziej aromatyczna) i imbir. Dodać sos sojowy i ułożyć cytryny przekrojone na pół. Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 st.C. Piec 10 minut, przełożyć na drugą stronę i piec jeszcze 8 - 10 minut (lub odrobinę dłużej).



Smacznego:)

 

źródło przepisu: "I jak tu nie jeść" B. Sadowska, Wydawnictwo Otwarte

wtorek, 22 września 2015
Surówka z kalarepki

Prosta surówka z papryką, selerem i kukurydzą. Idealna jako dodatek do ziemniaków z mięsem (kotlet mielony, schabowy etc. ). 



Surówka z kalarepy

Składniki:

  • kalarepa
  • żółta i czerwona papryka
  • mały seler
  • puszka kukurydzy konserwowej
  • por
  • pęczek koperku
  • 2 łyżki majonezu
  • 2 łyżki jogurtu naturalnego
  • sól 
  • pieprz

Kalarepę i seler obieramy, następnie ścieramy na tarce o dużych oczkach. Oczyszczone papryki kroimy w kostkę. Por kroimy w półtalarki, następnie solimy i zostawiamy na kilka minut. Po tym czasie, dokładnie go osączamy. Umyty i dokładnie osuszony koperek drobno siekamy. Warzywa wkładamy do salaterki, dodajemy odsączoną kukurydzę i mieszamy. Następnie całość mieszamy z jogurtem i  majonezem, doprawiamy do smaku.



smacznego :)

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 20
O autorze
Zakładki:
Czytam
Linki do blogów kulinarnych
MÓJ DRUGI BLOG
Spis treści
Szablon zaprojektowała
Ulubione strony z przepisami
Number of online users in last 3 minutes Number of online users in last 3 minutes
Pyszne jedzonko

Wypromuj również swoją stronę Akcja: Nie kradnij zdjęć! Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi