sprawdzone przepisy kulinarne
piątek, 30 lipca 2010
Wątróbka w sosie musztardowym

Wczoraj miałam strasznie wielką ochotę na wątróbkę. Najlepiej w jakimś pysznym sosiku, kwaskowym, musztardowo - śmietanowym...

/źródło: "Przyślij przepis"/

Wątróbka w sosie musztardowym

Składniki:

  • 50 dag wątróbek drobiowych
  • 3 - 4 cebule
  • 1/2 szklanki bulionu
  • 1/3 szklanki śmietany 18%
  • 1 łyżeczka mąki
  • 1i 1/5 łyżki musztardy
  • 1/2 łyżeczki suszonego tymianku
  • 1/2 łyżeczki cząbru
  • po 2 łyżki oleju i masła
  • pieprz, sól

 

Wątróbkę oczyszczamy, myjemy i zalewamy mlekiem. Odstawiamy na 2 godziny. Na patelni rozgrzewamy olej, obsmażamy umyte i osuszone wątróbki, posypujemy zmielonym pieprzem. Przekładamy do rondelka. Na patelni na małym ogniu rozpuszczamy masło, szklimy na nim cebule, po czym wsypujemy mąkę i chwilę smażymy, ciągle mieszając. Wlewamy bulion. doprowadzamy do wrzenia, następnie dodajemy zioła i musztarde, mieszamy i przelewamy do rondelka z wątróbką. Dusimy kilka minu. Pod koniec solimy, dodajemy śmietanę i ew. doprawiamy pieprzem.

Podajemy z ryżem albo ziemniakami i ogórkami kiszonymi lub konserwowymi.

Smacznego:)

czwartek, 29 lipca 2010
Sałatka pietruszkowa z kaszą jaglaną

Dzisiaj coś bardzo zdrowego. Sałatka zawierająca sporą ilość potasu, mnóstwo witaminy A, kwas foliowy, żelazo, jod, miedź... A poza tym jest bardzo smaczna. Polecam!

/źródło: "Brodzik od kuchni"/

Sałatka pietruszkowa z kaszą jaglaną

Składniki:

  • 5 pęczków natki pietruszki
  • 1 cebula czosnkowa
  • 1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej*
  • oliwa z oliwek
  • sól
  • pieprz, pieprz ziołowy
  • sok z cytryny
  • 3 pomidory

 

Natkę dokładnie myjemy i osuszamy (suszarką do sałaty lub za pomocą lnianej ściereczki). Następnie drobno ją siekamy i wrzucamy do sporej miski. Dodajemy cebulę pokrojoną w drobną kostkę i mocno ugniatamy dłonią. Pomidory sparzamy, obieramy ze skórki i wycinamy gniazdka nasienne**, następnie kroimy w małą kostkę i wrzucamy do miski z cebulą i natką. Dodajemy również kaszę jaglaną. Wszystko dokładnie mieszamy, dodajemy oliwę (ok. 1/2 szklanki), doprawiamy solą morską, pieprzem i pieprzem ziołowym oraz sokiem z cytryny. Jeszcze raz mieszamy, przykrywamy i odstawiamy do lodówki na minimum 2 godziny, a najlepiej na całą noc.

* można dać więcej

** jeśli komuś nie przeszkadzają skórki, nie musi sparzać pomidorów, wystarczy je drobno pokroić

Smacznego:)

środa, 28 lipca 2010
Serek pieczarkowy

Za takim "sklepowym" nie przepadam, ale domowy uwielbiam.

/ źródło: "Tanie gotowanie" Hanna Szymanderska/

Serek pieczarkowy

Składniki:

 

  • 500g obsuszonego sera twarogowego (swojskiego)*
  • 4 łyżki białego wytrawnego wina**
  • 20 dag pieczarek
  • 2 - 4 ząbki czosnku
  • suszony tymianek
  • sól, pieprz
  • 6 płaskich łyżek masła

 

 

Pokruszony ser ułożyć na talerzu, lekko posolić, przykryć, zostawić, aż zgliwieje (będzie wydzielał nieprzyjemny zapach). Pieczarki umyć, osuszyć i drobno posiekać. Na patelni rozgrzać 2 łyżki masła, usmażyć pieczarki, doprawić pieprzem, tymiankiem, solą i przeciśniętym przez praskę czosnkiem.zdjąć z ognia, wymieszać z winem. Na drugiej patelni stopić pozostałe masło, wyłożyć zgliwiały ser i, mieszając, smażyć na małym ogniu, aż wszystkie grudki sie rozpuszczą. Dodać przygotowane pieczarki, podgrzewać na małym ogniu, dokładnie mieszając, przełożyć do salaterki, ostudzić.

Smacznego:)

* ser sprzedawany w kostkach w super- i hipermarketach nie zawsze sie nadaje. Zazwyczaj zawiera zbyt dużo wody, przez co nie otrzymamy z niego dobrego serka. Będzie dość twardy i z mnóstwem grudek. Sprawdziłam...niestety:)

** dodatek wina białego nie jest konieczny, ale znakomicie poprawia smak serka. Jednak należy uważać, aby nie przesadzić z jego ilością:)

poniedziałek, 26 lipca 2010
Sałatka "prościutko"

I jeszcze jedna pyszna sałatka...

/źródło: "Przyślij przepis"/

Składniki:

  • woreczek ryżu
  • puszka groszku
  • puszka kukurydzy
  • 2 duże, najlepiej lekko kwaśne jabłka
  • 3 spore ogórki kiszone
  • 3 duże jajka
  • duża cebula
  • majonez
  • pieprz
  • vegeta

Ryż gotujemy w wodzie z vegetą. Jajka gotujemy na twardo, gdy ostygną, obieramy je je ze skorupek i kroimy w dużą kostkę. Jabłka, ogórki i cebulę obieramy i kroimy w kostkę. Dodajemy osączone z zalewy groszek i kukurydzę oraz ryż. Doprawiamy pieprzem, vegetą, dodajemy majonez. Dokładnie mieszamy i wstawiamy do lodówki, aby sałatka sie "przegryzła".

Smacznego:)

niedziela, 25 lipca 2010
Czerwona kapusta z wędzonym boczkiem

Kapusta czerwona na ciepło to także dla mnie nowość. Pyszna nowość, bo muszę przyznać, że chociaż uwielbiałam surówkę z niej, na ciepło zasmakowała mi jeszcze bardziej. Gorąco polecam!

/źródło: "173 specjały siostry Anastazji"/

Składniki:

  • 1 głowka czerwonej kapusty
  • 2 cebule
  • 20 - 30 dag wędzonego boczku
  • 1 cytryna
  • cukier do smaku
  • kwasek cytrynowy
  • sól, pieprz


Kapustę poszatkować, ugotować w osolonej wodzie z dodatkiem odrobiny kwasku cytrynowego, odlać wodę i skropić sokiem z cytryny. Boczek pokroić w drobną kostkę i smażyć na patelni. Gdy będzie podsmażony, dodać drobno pokrojoną cebulę i dalej smażyć. Dodać do kapusty, dobrze wymieszać. Doprawić solą, pieprzem i cukrem do smaku.

Smacznego:)

Staropolska zupa koperkowa

Zupa koperkowa z ryżem lub grzankami to dla mnie nowość. Moja Mama zawsze robiła ją z młodymi ziemniakami i warzywami (i zawsze na mięsie:) ja natomiast z kluseczkami grysikowymi z dodatkiem smażonej cebulki. W każdej wersji smakuje pysznie, chociaż ja najbardziej uwielbiam z dodatkiem kluseczek:)

/źródło: "Kuchnia polska" Ewa Aszkiewicz/

Składniki:

  • 6 szklanek rosołu drobiowego
  • duży pęczek świeżego koperku
  • szklanka śmietany
  • 2 łyżki mleka
  • łyżeczka mąki
  • 4 jajka ugotowane na twardo
  • sól i ew. pieprz
  • ryż ugotowany na sypko lub małe grzanki z pszennego pieczywa

 

Z koperku oddzielamy drobne gałązki, a łodyżki związujemy bawełnianą nitką, wrzucamy do gorącego rosołu i zagotowujemy. Mąkę rozprowadzamy w zimnym mleku, dodajemy do zupy i gotujemy razem na niewielkim ogniu przez 3 minuty, by mąka straciła smak surowizny. Gałązki koperku drobno siekamy. Obrane ze skorupek jajka dzielimy na połowę, oddzielnie siekamy białka i żółtka. Z zupy usuwamy łodygi koperku, dodajemy posiekany koperek, zagotowujemy, następnie odstawiamy z ognia, łączymy ze spienioną śmietaną i , gdy trzeaba, lekko doprawiamy do smaku.

Na spód talerzy sypiemy posiekane białka, zalewamy zupą, wierzch posypujemy posiekantmi żółtkami i od razu podajemy. Oddzielnie dajemy ugotowany na sypko ryż lub małe grzanki z pszennego pieczywa.

Smacznego:)

piątek, 23 lipca 2010
Sałatka z młodych ziemniaków

Sałatka idealna na upalne dni. Super smakuje solo, z kanapeczkami z wędliną lub jako dodatek do mięsa, np. kotleta schabowego lub szaszłyków drobiowych. Przepis znalazłam na blogu Kasi Gotuję bo lubię. Gorąco polecam!

Składniki:

  • 500 g maleńkich młodych ziemniaczków
  • 100 ml kwaśnej smietany 12 lub 18%
  • 3 ząbki czosnku
  • 2 łyżeczki musztardy francuskiej (użyłam ostrej własnej roboty)
  • 1 pęczek koperku
  • sól i ew. pieprz


Ziemniaki, dobrze wyszorowane, gotujemy w mundurkach, a następnie odstawiamy do przestygnięcia. śmietanę mieszamy z przecisnietym przez praskę czosnkiem, musztardą, doprawiamy do smaku. Zimne ziemniaczki zalewamy sosem, mieszamy i odstawiamy do lodówki.

Smacznego:)

czwartek, 22 lipca 2010
Mizeria na zimę

Zupełnie inna od tej ze śmietaną, z cukrem lub solą. Inna, ale równie pyszna. Koperkowa, czosnkowa z cebulą. Doskonała do kotleta mielonego, klopsików, pieczeni rzymskiej. Pyszna jako dodatek na kanapki.

/źródło: "Przyślij przepis"/

 

Skladniki:

  • 5 kg ogorkow
  • 1kg cebuli
  • 1litr oliwy
  • 1szklanka octu
  • 3lyzki soli
  • 3lyzki cukru
  • 1 lyzeczka zmielonego pieprzu
  • glowka zmiazdzonego czosnku
  • 2 peczki swiezego koperku

Przygotowanie

Ogorki obieramy, cebule kroimy w piorka, koperek drobno siekamy, dodajemy pozostale skladniki i wszystko mieszamy w misce. ogorki musza byc pokrojone na troche grubsze plasterki niz na zwykla mizerie.

Miske przykrywamy i pozostawiamy na 24 godziny. Wydzielony plyn powinien wszystko przykryc. Mizerie nakladamy do pollitrowych sloikowi pasteryzujemy 5 minut, nie dluzej.

Smacznego!

wtorek, 20 lipca 2010
Maki-sushi

Moje pierwsze sushi.

I z pewnością nie ostatnie.

Pracochłonne, ale pyszne! Godne polecenia! I nie takie straszne jak sie wydaje.

Skorzystałam z porad Casi z bloga Dodaj i wymieszaj oraz z przepisu Małgorzaty Caprari z książki "Kuchnie świata".

Sushi - maki

Składniki:

 

  • 50 dag  ryżu do sushi, np Shinode
  • 1 opakowanie suszonych prasowanych wodorostów (nori)
  • 8 paluszków krabowych (surimi)
  • 1 ogórek sałatkowy
  • 1 -2 młode marchewki
  • 4 jajka
  • 2 łyżeczki cukru
  • sól

 

Zaprawa:

 

  • 1/2 szklanki octu ryzowego
  • 4 łyżki cukru
  • 2 łyzeczki soli
  • 1 łyzeczka sosu sojowego

 

Tezu:

 

  • 1/3 - 1/2 szklanki wody
  • 1/3 - 1/2 szklanki octu ryżowego

 

oraz:

 

  • odrobina oleju do smażenia

 

oraz  -

 

  • japoński sos sojowy
  • wasabi
  • bambusowa mata

 

 

Zaczynamy od przygotowania ryżu. To podstawa każdego sushi, dlatego tak ważne jest, aby był odpowiednio przyrządzony.

Istnieje kilka rodzajów ryżu do sushi, więc nie trzeba uzywać Shinoda. Ważne jest to aby jego ziarenka były krótkie. okrągłe i kleiły sie po ugotowaniu.

Pierwszym etapem przyrządzania ryżu jest jego dokładne wypłukanie. Robi sie to, aby usunąć pokrywający ziarenka biały pył. Ryż płucze sie w wodzie do czasu, aż stanie sie ona w miarę klarowna. Trzeba to robić bardzo delikatnie.

Wypłukany ryż umieszczamy w szerokim rondlu z grubej nierdzewnej stali. zalewamy wodą (najlepiej źródlana) wodą, przykrywamy i odstawiamy na pól godziny. Po tym czasie zalać kolejną porcją wody, biorąc na 1 szklankę ryżu 1 - 1,25 szklanki wody, stawiamy garnek na ogniu i doprowadzamy do wrzenia. wówczas przykrywamy garnek, zmniejszamy ogień i gotujemy przez ok. 5 minut. Następnie wyłączamy gaz i zostawiamy przykryty garnek na kolejne 15 - 20 minut, aby ryż doszedł.

W międzyczasie przygotowujemy zaprawę. To właśnie ona nada potrawie smak. Ocet ryżowy, cukier, sól i sos sojowy wlewamy do rondelka, mieszamy i lekko podgrzewamy, aby składniki dobrze sie połączyły.

Ryż przekładamy do szerokiej misy, polewamy zaprawą i ostroznie mieszamy za pomocą drewnianej szpatułki. Trzeba to robić naprawdę delikatnie, aby całość nie zamieniła sie w ryzową papkę. Gotowy ryż studzimy do temperatury pokojowej. Oryginalne przepisy zalecaja wspomagać sie przy tym drewnianym wachlarzem:)

Przygotowujemy tezu - płynu (pól na pół woda i ocet ryżowy), który umożliwia swobodne "posługiwanie sie" kleistym ryżem. Trzeba moczyć w nim ręce przed każdym nabraniem porcji ziarenek. Można też używać go do obmywania noza, którym będziemy kroić nasze sushi.

Przygotowujemy dodatki:

Jajka ubijamy z cukrem i szczyptą soli, smażymy na patelni posmarowanej oliwą jak najcieńsze omleciki, a następnie kroimy je na paski o grubości ok. pół centymetra, podobnie kroimy marchewkę i ogórek. Paluszki krabowe należy przekroić wzdłuż na połówki.

Na macie rozłożyć płatek wodorostów i na dwóch trzecich powierzchni rozłozyć dość cienko ryż , pozostawiając wolny pasek u góry (troche mniejszy niż jest na zdjęciu).

Na środku pasa ryżu ułożyć paluszki krabowe, kawałki omleta i warzywa.

Przystępujemy do zwijania.

Razem z matą unosimy jeden brzeg nori (przeciwległy do pustego). Trzymając matę wszystkimi palcami, zwijamy ją tak, aby glon owinął sie wokól nadzienia i powstała zwarta rolka o równej grubości. Ważne jest, aby cały czas naciskać mocno matę. Gotowe maki będą dzieki temu trwałe i efektowne. Tuż przed końcem rolowania zwilżamy lekko wodą pusty brzeg listka i dopiero zamykamy naszą roladkę.

Matę odkładamy, a przygotowany rulon przecinamy na pól. Kazdą z połówek układamy obok siebie, a następnie (po zwilżeniu noza w ) kroimy je jeszcze na 3 -4 równe części. W ten sposób z jednego płata nori otrzymujemy 6 maków.

Podajemy z japońskim sosem sojowym i wasabi.

Smacznego!

poniedziałek, 19 lipca 2010
Marchewka z czosnkiem

Macie dosyć marchewki z groszkiem na zasmażce, spróbujcie z czosnkiem. Smakuję równie pysznie, choć zupełnie inaczej. Pomimo tego, że dałam 5 duzych ząbków czosnku, wcale nie jest ostra. Polecam!

/źródło: "Przyślij przepis"/

Składniki:

  • 1 kg marchewki
  • 5 ząbków czosnku
  • troche oliwy
  • 1/2 szklanki wody
  • vegeta
  • sól
  • pieprz

 

Marchew obieramy,myjemy i kroimy w niezbyt cienkie słupki. Czosnek obieramy i drobniutko kroimy. Rozgrzewamy oliwę na patelni i wrzucamy pokrojony czosnek, a po chwili dodajemy pokrojona marchewkę. Posypujemy odrobina vegety i szczyptą soli. Podsmażamy, mieszając, a po ok. 5 minutach wlewamy 1/2 szklanki wody  dusimy do chwili, aż marchew będzie miękka, ale jędrna. Doprawiamy solą i pieprzem

smacznego:)

Zupa z młodego czosnku

Uwielbiam zupę czosnkową. Do tej pory robiłam ją w wersji:

-z ziemniakami, jest pyszna i pożywna

-z pomidorami, delikatna i równie pyszna

-po austriacku, także godna polecenia

-z białym winem i...ptaszkami, zasmakuje Ci jeśli lubisz posmak wina w potrawach

-z przepisu Gosi, podobna do austriackiej, aczkolwiek według mnie nieco lepsza

-po czesku, bardzo prosta, z ziemniakami, ostra

-prowansalskiej, czyli wrząca woda:-)

Natomiast zupę z młodego czosnku, jadłam po raz pierwszy. Też jest pyszna, delikatna, mocno aromatyczna. Przepis znalazłam na blogu Simple Cooking Pleasures.

Składniki:

 

  • 3 - 4 główki młodego czosnku
  • 20 listków świeżej szałwii
  • 1 łyżka świeżego tymianku (lub łyzeczka suszonego)
  • 3 jagody jałowca
  • 1,5 litra bulionu drobiowego
  • 2 kromki dobrego chleba pszennego lub z polenty
  • parmezan/grana padano
  • sól, pieprz

 

 

Czosnek dzielimy na ząbki, obieramy z łupinek i miażdżymy lub siekamy nożem.Do garnka z bulionem wrzucamy czosnek, szałwię, tymianek i jagody jałowca. Doprowadzamy do wrzenia, zmniejszamy ogień i gotujemy przez ok. 30 minut. Następnie dodajemy pokrojony w kostkę chleb i gotujemy jeszcze przez 10 minut.

Doprawiamy do smaku.

Tak powstała zupa ma bardzo rustykalny wygląd. Jeśli komuś to przeszkadza, można ją zmiksować.

Zupę podajemy posypaną startym serem. Można też zrobic grzanki z chleba, posmarować je masłem , posypać serem i włożyć do talerza z zupa.

Smacznego!

Spróbuj także sałatek z czosnkiem:

Najprostsza sałatka

Sałatka z brokułem i fetą

Mocno czosnkowa sałatka z ananasa i kukurydzy

Prosta sałatka ziemniaczana z czosnkiem i cebulką

Sałatka ryżowa z ziołami

Wesołe kokardki

Najprostsza sałatka ryżowa, czosnkiem pachnąca

Pali sie moja panno

Wielbicielom śledzi, bardzo gorąco polecam:

śledzie z czosnkiem i majerankiem

śledzie w sosie czosnkowym

Jeśli lubicie krewetki, spróbujcie:

krewetki z sosem czosnkowym

niedziela, 18 lipca 2010
Sałatka westfalska

W upalne dni nie zawsze mam ochotę na gorący dodatek do dania głownego, wtedy zamiast ryżu, makaronu czy ziemniaków serwuję sałatkę na zimno.

/źródło:" Ziemniaki znowu modne" z serii "Lubię gotować"/

Składniki:

  • 1 kg ziemniaków ugotowanych w mundurkach
  • 3/4 szklanki rosołu (może być z kostki)
  • 4 łyżki białego octu winnego
  • łyżeczka ostrej musztardy
  • 2 cebule
  • pęczek szczypiorku
  • 3 - 4 łyżki oleju słonecznikowego
  • sól
  • świeżo zmielony pieprz


Rosól zagrzać, przyprawić octem, musztardą, solą i pieprzem. szczypiorek i cebule drobno pokroić. Jeszcze ciepłe ziemniaki obrać i pokroić w plasterki. Polać ciepłym rosołem, posypać pieprzem i pozostawić do chwili, aż wchłoną rosól. Następnie dodać olej, cebule i szczypiorek, wymieszać. Doprawić pieprzem i solą. Doskonała jako dodatek do gotowanych mięs oraz do śledzi.

Smacznego!

Pikantna salsa truskawkowa

Salsa, która uzależnia.

Mocno schłodzona doskonale pasuje do pieczonych mięs i warzyw. Może również stanowić dip do chipsów kukurydzianych, smażonych prażynek krewetkowych czy pappadamusowych placków. Super smakuje także z przypieczoną bułką.

/źródło: "Smak imprezy" Olgi Smile/

Składniki:

  • sporo truskawek (dojrzałych, pięknych i pachnących)
  • kilka łyżek dobrego octu (może być balsamico, ocet malinowy luib truskawkowy)
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • czerwona cebula (zastąpiłam cukrową)
  • szczypta soli
  • zgnieciony ząbek czosnku (opcjonalnie)
  • kawałek startego na tarce imbiru
  • łyżka brązowego cukru lub melasy

 

 

Truskawki pokroić dowolnie, cebulę w malutką kostke lub paseczki. Wymieszać w sporej misce, doprawić czosnkiem, imbirem, octem, solą, cukrem i pieprzem. Podawać mocno schłodzone.

Smacznego!

sobota, 17 lipca 2010
Sałatka indyjska

Na tę sałatkę miałam ochotę od dawna, właściwie o czasu kiedy zobaczyłam ją w programie "Ewa gotuje". Jednak zrobiłam ją dopiero dzisiaj, bo... szukałam jakiegoś fajnego makaronu i znalazłam go ...w Lidlu. Cappellacci, pyszny makaron w kilku kolorach, żałuje, że nie kupiłam dwóch paczek, ale to nic...czekam na następny Tydzień włoski:)

A sałatka.....mmmmmm! Spróbujcie!

Składniki:

  • 250g makaronu (użyłam kolorowego cappellacci)
  • 1 podwójna pierś kurczaka
  • 1 puszka ananasa
  • 4 łyzki soku z ananasa (zalewy z puszki)
  • 1 łyżeczka curry
  • 1 łyzka sosu sojowego
  • 4 łyżki majonezu
  • sól
  • pieprz
  • 1 łyzka oleju ryżowego do smażenia
  • natka pietruszki lub mięta


Makaron ugotować al dente. Odcedzić. Kurzą pierś umyć, osuszyć, pokroić w niewielką kostkę, posypać solą, pieprzem oraz curry  i odstawić na minimum 30 minut. Następnie usmażyć na rozgrzanym oleju. Odstawić, by mięso wystygło.

Ananas pokroić w kostkę, wymieszać z wystudzonym makaronem i mięsem. Dodać sok z ananasa, sos sojowy i majonez. Wymieszać, doprawić solą i pieprzem, wsyapć również troche drobno posiekanej natki pietruszki, kolendry lub mięty. Schłodzić.

Smacznego!

czwartek, 15 lipca 2010
Sałatka ziemniaczana z porami i nutką curry

Zaskakujące połączenie ziemniaków, curry, rodzynek i porów. Jeśli jesteś wielbicielem tej oryginalnej w smaku przyprawy wypróbuj ten przepis. Może i Tobie przypadnie do smaku ta sałatka, bo mnie, zasmakowała i to bardzo:) Przepis ten znalazłam na blogu Czerwień i błękit.

 

Składniki:

  • 1/2 kg ziemniaków ugotowanych w mundurkach
  • 2 pory
  • łyzeczka curry (lub więcej, według uznania)
  • 2 łyżki rodzynek
  • majonez
  • musztarda miodowa (dałam również odrobinę ostrej własnej roboty)
  • sól i ew. pieprz
  • opcjonalnie:
  • jajka ugotowane na twardo i pokrojone w ćwiartki
  • pieprz zielony marynowany
  • kapary

 

Ziemniaki (jeszcze ciepłe) obierz i pokrój w półplasterki. Pory oczyść, umyj i pokrój w cienkie półplasterki, oprósz solą  i odstaw na 5 minut, aby zmiękły. Ziemniaki oprósz curry, dodaj rodzynki, delikatnie połącz z porami. Możesz również dodać jajka (polecam!), kapary lub pieprz zielony marynowany.Dodaj majonez, odrobinę musztardy do smaku, sól i ew. pieprz. Delikatnie ale dokładnie wymieszaj. Odstaw na minimum 15 minut do lodówki, aby sałatka sie przegryzła.

Smacznego!

środa, 14 lipca 2010
Herbatniki z płatków owsianych

Po dużej przerwie proponuje Wam zdrowe, łatwe (nawet bardzo łatwe:-), niesamowicie chrupiące, a zarazem delikatne i pyszne ciasteczka z płatków owsianych. Warto spróbować, są tak kruche, że trzeba je delikatnie trzymać; rozpływaja sie w ustach...  Po ostygnięciu warto je położyc na ręcznik papierowy, wtedy sa o wiele lepsze, bo mniej tłuste.

Przepis znalazłam w "Poradniku domowym".

Składniki:

 

  • 20 dag płatków owsianych
  • 20 dag masła
  • 15 dag brązowego cukru

 

 

Wymieszać bardzo starannie płatki owsiane z cukrem. Następnie dodać letnie, rozpuszczone masło, mieszać, aż składniki dokładnie się polączą. Rozłozyć ciasto równą warstwą (grubości ok. 0,5 cm) na dnie natłuszczonej (mozna również dodatkową wysypać bułka tartą) formy, mocno ugnieść dłonią. Piec 15 - 20 minut w temp. 190 st. C.Jasnozłote ciasto wyjąc z piekarnika i od razu pokroić na prostokątne lub kwadratowe nieduże ciasteczka. Zostawić na blasze, aż całkiem wystygną. Takie herbatniczki mozna przez kilka tygodni przechowywać w metalowym pudełeczku.

Smacznego!

sobota, 03 lipca 2010
Sernik dekoracyjny

Już dawno nie piekłam sernika z kakaową kruszonką, a bardzo go lubię. Uwielbiam kiedy kruszonki jest dużo na wierzchu, jest dobrze przypieczona i dzięki temu wspaniale chrupiąca. Przepis na ten sernik pochodzi z książki "Przepisy czytelników - Zima" wyd. "Prószyński i spólka".

Składniki:

Ciasto*:

  • 1,5 szklanki mąki
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1/2 kostki masła
  • 2 łyżki kakao
  • 1/2 łyzeczki proszku do pieczenia
  • 5 łyżek mleka

Wszystkie składniki zagnieść. Powstałe ciasto włożyc do woreczka foliowego i wstawić na kilka godzin do zamrażarki.

Masa serowa:

  • 1 kg sera
  • 1/2 kostki masła
  • 6 - 10 jaj
  • 1 łyzka maki ziemniaczanej
  • 1 łyzka budyniu waniliowego
  • 1,5 szklanki cukru pudru (zastąpiłam 3/4 szklanki cukru kryształu)
  • zapach waniliowy
  • rodzynki i kandyzowana skórka pomarańczowa

Ser i masło zemleć w maszynce. Oddzielić białka od żółtek. Do masy serowej dodać żółtka i pozostałe składniki (oprócz białek i bakalii), po czym dokładnie zmiksować. Osobno ubić pianę na sztywną pianę i delikatnie połączyć je z masą serową. Dodać również bakalie. Do przygotowanej formy zetrzeć na tarce z dużymi otworami połową zamrożonego ciasta, ułożyć masę serową, a na nią zetrzeć drugą porcję ciasta. Piec minimum godziną w piekarniku nagrzanym do 180*C. Jeszcze ciepły mozposypać wiórkami kokosowymi.

* od kiedy kupiłam sobie formę w kształcie elipsy, piekę w niej serniki z kruszonką, którą przygotowuje z 3 szklanek mąki, czyli w tym przypadku zrobiłam podwójną ilość ciasta.

Smacznego!

piątek, 02 lipca 2010
Mleczne bułeczki

Nie planowałam w tym tygodniu pieczenia bułeczek, ale kiedy zajrzałam na blog Gosi, zachciało mi sie ciepłej mlecznej bułeczki z prawdziwym masłem. Wyszły pyszne, delikatnie mleczne, maślane i mięciutkie. Nawet na drugi dzień są miękkie. Polecam gorąco! Zapewniam, że wyjdą nawet nie doświadczonej gospodyni:)

Składniki (na 10 sztuk):

 

  • 2 i 2/3 szklanki maki pszennej
  • 4 łyżki mleka w proszku
  • 1/2 szklanki letniego mleka
  • 1/2 szklanki wody
  • paczka (7g) suszonych drożdży
  • 1 i 1/3 łyzeczki soli
  • 3 łyżki rozpuszczonego masła

 

 

Najpierw wymieszać w misce suche składniki, następnie dodać mleko i wodę. Wyrabiać aż powstanie miękkie, elastyczne ciasto. Następnie miskę z ciastem przykryć folią i ściereczką. Odstawić w cieple miejsce, aż podwoi objętość. Wyrośnięte ciasto podzielić na 10 części i z każdej uformować zgrabne, okrągłe bułeczki (można tez inaczej). Układać je na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Przykryć delikatnie naoliwioną folią i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 45 minut. Następnie powoli ściągnąć folię (można teraz posmarować bułeczki mlekiem) i wsunąć do piekarnika. Piec ok. 15 - 17 minut w 180*C. Studzić na kratce.

Smacznego!

18:34, andzia-35 , pieczywo
Link Komentarze (9) »
O autorze
Zakładki:
Czytam
Linki do blogów kulinarnych
MÓJ DRUGI BLOG
Spis treści
Szablon zaprojektowała
Ulubione strony z przepisami
Number of online users in last 3 minutes Number of online users in last 3 minutes
Pyszne jedzonko

Wypromuj również swoją stronę Akcja: Nie kradnij zdjęć! Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi