sprawdzone przepisy kulinarne
poniedziałek, 30 stycznia 2012
Faworki, niczym ciasto francuskie

Naprawdę! Smakują i wyglądają w przekroju jak ciasto francuskie. 

Bo i też bardzo podobnie sie je robi, składniki są nieco inne niż w tradycyjnym cieście francuskim, ale ...to wałkowanie w jedną stronę, składanie w kopertę, no  dokładnie jak przy wyrobie ciasta francukiego!

Te faworki są pyszne! Powiedziałabym nawet,  że od dziś to moje ulubione faworki, choć nietypowe i strasznie czasochłonne. Ciasto robiłam wczoraj, a chłodziło sie do dzisiaj do godz. 10-tej. Oczywiście wystarczy 1-2 godziny, ale mi jakoś wczoraj odeszła ochota na smażenie:).

Polecam Wam gorąco te bąblaste, francuskie faworki i na ciepło i na zimno. Przepis znalazłam na blogu Ali, bardzo dziękuję :-)

Faworki niczym ciasto francuskie

Składniki:

  • 1/2 kg mąki
  • 1/3 litra śmietany
  • 1/4 łyżeczki agaru
  • szczypta soli
  • 1/8 kg masła

oraz:

  • smalec (2-3 kostki) lub olej do smażenia
  • cukier puder lub cukier puder wymieszany z cukrem wanilinowym do posypania gotowych faworków

 

 

Mąkę przesiać, połączyć z agarem, solą i śmietaną. Wyrobić gładkie ciasto, a następnie zbijać je przez 5 minut wałkiem (na stolnicy) lub tłuczkiem do ziemniaków (w misce).  Później rozwałkować je na grubość ok. 1/2 cm. Posmarować częścią rozpuszczonego masła i złożyć jak kopertę. Owinąć szczelnie folią spożywczą i włożyć do lodówki na 10 - 15 minut. Następnie rozwałkować, posmarować masłem, złożyć w kopertę, schłodzić, ponownie rozwałkować i postępować jak wcześniej, dopóki nie skończy sie masło.

Następnie ciasto owinąć folią spożywczą i schłodzić 1 - 2 godziny. Po tym, czasie rozwałkować je na 3 - 3 mm, wykrawać paski, nacinać i przewijać jak tradycyjne faworki. Smażyć partiami na rozgrzanym tłuszczu, aż sie zezłocą z obu stron. Odsączać na papierowych ręcznikach i posypywać cukrem pudrem (można go wymieszać z cukrem wanilinowym).

Smacznego!

 

Moje rady:

1. Śmietany należy dodać tyle, aby otrzymać ciasto gładkie, nie klejące sie do rąk o konsystencji zbliżonej do ciasta pierogowego

2. Masło powinno być jak najlepszej jakości

3. Po każdym posmarowaniu masłem i złożeniu w kopertę, należy ciasto wałkować tylko w jedną stronę - od siebie na zewnątrz. Wałka nie należy cofać po cieście, lecz zawsze unosić go w górę i ponownie wałkować od siebie.

4. Przed samym wycinaniem faworków można wałkować w każdą stronę

5. Aby przy wałkowaniu ciasto nie przywierało do stolnicy, należy lekko je podsypywać mąką.

6. Tłuszcz do smażenia powinien być bardzo gorący

16:19, andzia-35
Link Komentarze (18) »
sobota, 28 stycznia 2012
Cortezze z sosem serowo - orzechowym

Zamiast cortezze, może być - oczywiście - inny makaron. Ola użyła spaghetti, a ja myślę sobie, że doskonale pasowałyby tu wszystkie wstążki, jak chociażby linguine i taglatelle i z pewnością casarezze. Sos jest przepyszny, użyłam dość sporej ilości gałki muszkatołowej, duuuużo świeżo zmielonego czarnego pieprzu, nieco większej ilości śmietany i parmezanu (ale tylko dlatego, że zalegałyby mi w lodówce:)), a orzechy lekko podprażyłam. Nawet mojemu dziecku smakowało... zatem z czystym sumieniem polecam!

Cortezze z sosem serowo -orzechowym

Składniki:

  • 500g makaronu
  • 60g masła
  • 250g śmietanki kremówki
  • 60g parmezanu
  • garść orzechów włoskich
  • sól
  • świeżo zmielony czarny pieprz

 

Ugotować makaron al dente i odcedzić. Następnie umieścić go w tym samym garnku. W międzyczasie w małym rondelku rozpuścić masło, dodać śmietankę i doprawić gałką muszkatołową i świeżo zmielonym pieprzem. Podgrzewać  do wrzenia. Garnek z makaronem ustawić na małym ogniu, wlać sos i wsypać większość parmezanu - dokładnie wymieszać. Jeszcze przez moment podgrzewać, aż zgęstnieje. Następnie dodać podprażone i posiekane orzechy. Wymieszać i dosolić. Na talerzach posypywać resztą parmezanu.

Smacznego!

13:15, andzia-35
Link Komentarze (18) »
czwartek, 26 stycznia 2012
Jelenie różki

Jelenie różki to smażone kruche ciasteczka. Tak, tak... kruche. Moja Mama uznała, że smakują niczym  te z maszynki (pamiętacie może jeszcze takie???).

Jelenie różki są nie tylko bardzo smaczne, ale i wbrew pozorom bardzo łatwe w przygotowaniu. I mają jeszcze jedną dużą zaletę - nie chłoną tłuszczu - pomimo tego, że do ciasta nie dodaje się ani odrobiny spirytusu czy octu.

Przepis na te szybkie w wykonaniu karnawałowe ciasteczka znalazłam w książce "Ciasta siostry Anieli" i moja jedyną modyfikacją w przepisie było dodanie większej ilości mąki. W oryginalnym przepisie było 350g, ja dodałam  ok. 50 dag. Polecam!

Jelenie różki

Składniki:

  • 5 dag margaryny
  • 10 dag cukru pudru
  • 2 żółtka
  • 3 jajka
  • 3 łyżki śmietany
  • mąka pszenna, tyle ile się wgniecie
  • olej lub smalec do smażenia
  • cukier puder do posypania gotowych ciastek

 

Margarynę posiekać z przesianą mąką, dodać jajka całe i żółtka, gęstą śmietanę i tyle mąki, aby uzyskać ciasto o konsystencji ciasta pierogowego. Zagniatać do czasu, aż ciasto będzie jednolite i lśniące.

W szerokim garnku rozgrzać tłuszcz (dałam pół na pół smalec i olej). Z ciasta odrywać niewielkie kawałki, np. wielkości orzecha włoskiego, formować z każdego wałki, lekko je rozpłaszczać i nacinać na przemian po bokach. Smażyć z obu stron do zarumienienia i odsączyć na ręczniku papierowym. Następnie posypać cukrem pudrem.

Smacznego!

niedziela, 22 stycznia 2012
Niby gołąbki

Niby gołąbki... tak się w moim rodzinnym domu mówiło na kotleciki z mięsa mielonego, poszatkowanej kapusty i ryżu lub kaszy manny (albo jednego i drugiego). Są pyszne, niesamowicie proste w wykonaniu, szybkie i... naprawdę smakują niczym tradycyjne gołąbki.

Niby gołąbki

Składniki:

  • 1/2 kg mielonego mięsa
  • 1 duża kapusta pekińska lub dwie małe
  • 1 szklanka kaszy manny
  • 3 jajka
  • sól
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • słodka papryka w proszku (dużo!)
  • 2 szczypty cukru
  • olej do smażenia gołąbków
  • 2 łyżki masła lub dobrej oliwy z oliwek*
  • średni słoik przecieru pomidorowego lub mały kartonik
  • płaska łyżka (mniej lub więcej) koncentratu pomidorowego
  • łyżka mąki pszennej
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 duża lub 2 małe cebule

 

Kapustę siekamy drobno, solimy i wygniatamy dłonią. Odstawiamy na ok. 20 minut, następnie mocno odciskamy. Wrzucamy do dużej miski. Do kapusty dodajemy mięso, jajka i kaszę. Wyrabiamy i porządnie doprawiamy solą, świeżo zmielonym  pieprzem i słodką papryką. Formujemy owalne kotleciki wielkości tradycyjnego gołąbka i każdy obsmażamy z obu stron na rozgrzanym oleju. Obsmażone gołąbki układamy w szerokim rondlu lub dużym garnku. Podlewamy gorącym bulionem lub osoloną wodą. dodajemy również cebulę** zeszkloną z czosnkiem na 2 łyżkach masła lub oliwy, doprawioną szczyptą soli i szczyptą cukru). Dusimy 25 -30 minut, następnie  dodajemy przecier pomidorowy, doprawiamy słodką papryką szczyptą cukru i koncentratem pomidorowym, a jeśli trzeba solą i pieprzem. Mąkę mieszamy z niewielką ilością mąki i dodajemy do sosu, dokładnie mieszając. Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy jeszcze kilka minut na średnim ogniu.

Smacznego!

 

*może być smakowa, polecam czosnkową i z chili

**drobno posiekane

20:15, andzia-35
Link Komentarze (15) »
sobota, 21 stycznia 2012
Kudłacz

Kudłacz, to jedno z najprostszych i najtańszych ciast. A poza tym fajnie wygląda, zawsze sie udaje i jest bardzo smaczne. Jeśli macie małe dzieci, możecie "zwalić" na nie maczanie i obtaczanie ciasta w wiórkach...zobaczycie jaką będą miały radochę:)

Kudłacz

Składniki:

  • 2 szklanki maki
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 5 dag margaryny
  • jajo
  • 1/2 szklanki mleka
  • 2 łyżki miodu
  • płaska łyżka proszku do pieczenia

Polewa:

  • 3/4 szklanki mleka
  • 20 dag margaryny
  • 2 łyżki kakao
  • szklanka cukru
  • 20 - 25 dag wiórków kokosowych

 

W misce utrzeć margarynę z cukrem, dodać jajko, miód, mleko i mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Ciasto wylać na dużą prostokątną  blaszkę (wysmarowaną i obsypaną bułką tartą), upiec w średnio nagrzanym piekarniku i po ostygnięciu pokroić w kostkę. 

Polewa: mleko margarynę i cukier rozgrzać w rondelku, dodać kakao i gotować 5 minut. Ostudzić.

W zimnej polewie zanurzać kostki ciasta, a następnie obsypywać je wiórkami kokosowymi.

Smacznego!

czwartek, 19 stycznia 2012
Sałatka cebulowa z marchewką

Z marchewką i jajkiem i ... tyle! No i oczywiście majonez, sól, pieprz i koniecznie zalewa, dzięki której cebula nabiera innego smaku - słodko -kwaśnego. Polecam pod kieliszek wódki.

Sałatka cebulowa z marchewką

Składniki:

  • 1 kg dobrej cebuli
  • 1/2 kg marchewki
  • 5 - 6 jajek
  • majonez
  • sól i pieprz do smaku
  • Zalewa do cebuli:
  • 1 szklanka wody
  • 1/3 - 1/2 szklanko octu
  • 3 łyżki cukru
  • 1 łyżka soli

 

Marchewkę obieramy, kroimy na dwie - 3 części i gotujemy do miękkości w wodzie z odrobiną przyprawy warzywnej. Studzimy i kroimy w drobną kostkę. Jajka gotujemy na twardo i również kroimy w kostkę. Cebule kroimy w bardzo drobną kostkę i gotujemy ją w zalewie ok. 8 minut (wszystkie składniki zalewy należy zagotować) - często mieszając. Następnie wyłączamy ogień i trzymamy cebulę na palniku (przykrytą) minimum 15 minut. Odcedzamy i dodajemy do jajek i marchewki. Dodajemy również majonez i doprawiamy solą i pieprzem. Schładzamy.

Smacznego!

źródło przepisu: blog Ozdabianie potraw

17:18, andzia-35
Link Komentarze (5) »
wtorek, 17 stycznia 2012
Kulki czekoladowe

Jestem totalnie zakręcona! I to nie dzisiaj, nie od jakiegoś czasu (bo akurat coś mnie trawi), ale odkąd pamiętam, czyli od zawsze.

4 szklanki mąki przesiać...a proszę bardzo - jedna szklanka, druga, trzecia... o cholera, ile już tego wsypałam??? Taaak, do faworków jeszcze spirytus, nie ma? Zatem równie dobry będzie ocet. Jedna butelka zamknięta, a niech stoi, jest i otwarta, a to, że ocet w niej jakiś ciemniejszy...eeee. No cóż okazało się, że dodałam zalewy do grzybów marynowanych. Nikt nie wyczuł, więc się nie przyznałam. I wieczny problem z jajkami - kurcze, ile już ich wbiłam? - na szczęście można policzyć skorupki:)

A dzisiaj te najprostsze kuleczki, no o czym tu można zapomnieć i to jeszcze mając książkę przed nosem!? A jednak... zapomniałam o jednym żółtku. Ale kuleczki wyszły pyszne - zniknęły migiem! Być może to były proporcje na większe paczki herbatników, ja użyłam tych po 10 dag i myślę, że 2 żółtka na taką ilość ciastek wystarczą.

Kulki czekoladowe

Składniki:

  • 25 dag margaryny
  • 1/2 szklanki cukru
  • 2 - 3 żółtka
  • 3 łyżki kakao
  • 1 cukier wanilinowy
  • 1 łyżeczka alkoholu
  • 2 opakowania herbatników 
  • wiórki kokosowe

 

Utrzeć margarynę z cukrem, cukrem waniliowym, kakao i żółtkami. Dodać drobno pokruszone herbatniki* i alkohol. wymieszać. Formować małe kuleczki i obtaczać w wiórkach kokosowych. Włożyć do lodówki, żeby się schłodziły.

Smacznego!

 

* najszybciej będzie wałkiem do  ciasta. Wystarczy włożyć kilka ciastek do woreczka foliowego i mocno docisnąć je wałkiem

 

źródło: "Ciasta siostry Anieli" wyd. SALWATOR

16:25, andzia-35
Link Komentarze (17) »
poniedziałek, 16 stycznia 2012
Kotleciki a la gołąbki

Różne wersje już robiłam tych popularnych kotlecików. Z ryżem, z dodatkiem usmażonej cebuli, w sosie pieczarkowym, z kaszą manną, z kapustą pekińską i białą... uwielbiam wszystkie! A ostatnio wypróbowałam przepis z książki Olgi Smile "Biesiada - przyjęcie w swojskim stylu".. Też były smaczne, jednak następnym razem dodam podsmażoną cebulkę do sosu. Oczywiście do samych kotlecików też idealnie by pasowała.

Kotleciki a la gołąbki

Składniki:

  • 500g białej lub pekińskiej kapusty
  • 500g mielonego mięsa (indycze lub wieprzowe)
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 jajka
  • 1 szklanka bulionu lub wody (gorącej)
  • 3 płaskie łyżki koncentratu pomidorowego (lub mniej)
  • 2 łyżki masła
  • 100 ml gęstej śmietany
  • sól
  • odrobina cukru
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • bułka tarta do panierowania
  • olej do smażenia


 Poszatkować drobno kapustę, posolić, wygnieść dokładnie w dłoniach i odstawić przynajmniej na kilka minut., aby puściła sok.

W misce wymieszać mięso, odciśniętą kapustę, mąkę zioemniaczaną i jajka. Wyrobić dokładnie i doprawić. Formować małe kotleciki, obtaczać je w bułce tartej i usmażyć na rozgrzanym oleju. Usmażone kotleciki przełożyć do szerokiego rondla, podlać gorącym bulionem lub wodą, dodać 2 łyżki masła i dusić ok. 15 min. Na koniec dodać koncentrat (do smaku) i śmietanę. Doprawić cukrem i jeśli trzeba solą. Zagotować Podawać z kaszą lub innymi dodatkami.

Smacznego!

Moje rady:

1 Jak już pisałam we wstępie, do sosu warto dodać drobno posiekaną cebulę, zeszkloną na wymienionych 2 łyżkach masła, również do masy mięsnej będzie idealnym dodatkiem

2. Po 15 minutach gotowania można wyjąć kotleciki z garnka, dodać śmietanę z koncentratem i zagotować, a następnie dołożyć kotleciki (wtedy z łatwością wymieszacie składniki  sosu).

19:43, andzia-35
Link Komentarze (13) »
sobota, 14 stycznia 2012
Kurczak w sosie słodko - kwaśnym

Nie jest to z pewnością przepis na oryginalny chiński słodko - kwaśny sos, ale zapewniam  - ten też smakuje przepysznie!

Przepis znalazłam na blogu Casi i lekko go zmodyfikowałam - mąkę ziemniaczaną zastąpiłam skrobią kukurydzianą, a ocet winny ryżowym. Polecam gorąco!

Kurczak w sosie słodko - kwaśnym

Składniki:

  • 1 marchewka
  • 1 - 2 cebule
  • 1 czerwona papryka
  • 1/2 pomarańczy
  • 1/2 puszki pędów bambusa
  • kilka plastrów ananasa z puszki
  • 1 pierś kurczaka
  • malutka puszka koncentratu pomidorowego
  • 1/2 szklanki soku pomarańczowego
  • 2 - 3 łyżki cukru
  • 1 łyżka octu winnego (użyłam ryżowego)
  • 1 łyzka mąki ziemniaczanej (lub skrobi kukurydzianej)
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • sól i pieprz czarny
  • zioła prowansalskie
  • imbir
  • słodka papryka w proszku

 

Marchewkę kroimy w cienkie słupki, ananasy w małe kawałeczki, paprykę w paseczki a cebule w półplasterki. Pomarańczę dzielimy na cząstki i dokładnie obieramy z białych błonek.

Rozgrzewamy łyżkę oliwy (użyłam czosnkowej). Dodajemy koncentrat i sok pomarańczowy. Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy, aż płyn zredukuje nieco swoją objętość.

Następnie dodajemy wszystkie warzywa i owoce oraz cukier, ocet i przyprawy. Gotujemy na małym ogniu ok. 15 - 20 minut (warzywa powinny być jędrne).

W międzyczasie umytą i osuszoną pierś pokroić w niewielką kostkę. Posypać solą i pieprzem (można to też zrobić 2 godziny lub dzień wcześniej). Następnie mięso obsypujemy mąką pszenną i  dokładnie mieszamy. Wrzucamy na patelnię z niewielką ilością dobrze rozgrzanego oleju i krótko podsmażamy. Dodajemy mięso do sosu.

Mąkę ziemniaczaną (lub skrobię kukurydzianą) rozrabiamy z niewielką ilością zimnej wody i dodajemy do sosu, cały czas mieszając. Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy przez chwilę, aż sos zgęstniej. Podajemy z ryżem ugotowanym na sypko.

Smacznego!

16:28, andzia-35
Link Komentarze (11) »
środa, 11 stycznia 2012
Kasznik

Zapewne większość z Was jadła kiedyś ciasto o nazwie "Stefania" - na herbatnikach, z kakaową masą mleczno - grysikową, oblane polewą czekoladową. 

Dzisiaj proponuję inną wersję tego przysmaku - zamiast kremowej masy kakaowej, waniliowa, a zamiast polewy - galaretka i owoce.Tak, wiem... to propozycja iście letnia, ale co tam. W zimie też smakuje pysznie!

Kasznik

Składniki:

  • 5 szklanek mleka
  • 14 łyżek kaszy manny
  • 1 kostka masła
  • kilka kropli ekstraktu waniliowego, aromatu lub cukier wanilinowy
  • 1 szklanka cukru
  • ok. 36 herbatników (na blaszkę 25 x 35 cm))
  • 2 galaretki truskawkowe
  • 1 litr wrzącej wody
  • 2 mandarynki
  • kilka winogron

 

Do garnka o grubym dnie wlać mleko, dodać cukier, ekstrakt (aromat lub cukier) waniliowy i masło. Zagotować (masło powinno się rozpuścić), następnie - ciągle mieszając  - wsypywać kaszę manną. Gotować, aż masa zgęstnieje.

Prostokątną dużą blaszkę wyłożyć folią aluminiową, a następnie herbatnikami. Na warstwę herbatników wylać gorącą masę grysikową. Rozsmarować równo i szybko wyłożyć drugą warstwę herbatników, lekko dociskając. Odstawić do ostygnięcia.

Na zimnym cieście ułożyć cząstki obranych  mandarynek i połówki winogron (oczyszczonych z pestek). Całość zalać tężejącą galaretką . Blaszkę nakryć folią aluminiową. Odstawić do lodówki, aby galaretka stężała. Ciasto to najlepiej smakuje kilkanaście minut po wyjęciu z lodówki.

Smacznego!

źródło

16:04, andzia-35
Link Komentarze (11) »
poniedziałek, 09 stycznia 2012
Faworki na piwie i kilka dobrych rad, jak zrobić faworki doskonałe

Jeśli macie ochotę na niesamowicie kruche i bąblaste faworki, wypróbujcie ten przepis. Nawet nie musicie go spisywać. Jest tak krótki i prosty, że wystarczy go ze dwa razy przeczytać. Ale pamiętajcie również, że dobry przepis to połowa sukcesu, a więc nie zapomnijcie o tym, że:

- mąkę do ciasta należy przesiać i nie dodawać jej zbyt dużo; ciasto faworkowe powinno mieć konsystencję ciasta pierogowego

-nie należy również ciasta zbyt mocno podsypywać

-wybijanie wałkiem jest konieczne, możecie zrobić to również tłuczkiem do ziemniaków (min. 5-10 minut)

-ciasto musi "odpocząć"

-ciasto należy rozwałkować najcieniej jak sie tylko da

-faworki wrzucamy na gorący smalec (lub plantę) i pilnujemy, aby się nie spaliły (wystarczy kilka sekund i po faworkach)-)

- po usmażeniu koniecznie trzeba osączyć faworki na papierowych ręcznikach

Polecam Wam gorąco te faworki! A przepis na nie znalazłam na blogu Kuchnia Alicji. Dzięki  Ala:-)

Faworki na piwie

Składniki:

  • 3 żółtka
  • piwo jasne (objętościowo tyle, ile żółtek, np 1/3 szklanki żółtek i 1/3 szklanki piwa)
  • mąka (tyle, ile zabierze ciasto)
  • oraz
  • cukier puder do posypania gotowych faworków
  • smalec do smażenia

 

Z podanych składników zagnieść gładkie ciasto (ok 10 minut), następnie wybijać je na stolnicy wałkiem albo w misce tłuczkiem do ziemniaków (też z 10 minut). Następnie owinąć je szczelnie folią spożywczą i włożyć do lodówki na godzinę.

Po tym czasie odrywać po kawałku ciasta, cienko rozwałkować i wykrawać paski (np. 8x3 cm), pośrodku każdego zrobić nacięcie nożem i formować faworki. Smażyć partiami, osączyć i posypać obficie cukrem pudrem.

Smacznego!

16:15, andzia-35
Link Komentarze (22) »
niedziela, 08 stycznia 2012
Sałatka z zupek chińskich II

Jedna z wersji dość popularnej sałatki z makaronu i przypraw z zupek chińskich. Kiedyś robiłam ją w kilku wersjach - z samymi warzywami, z paluszkami krabowymi i z kurczakiem. Wersja męsna, przypadła mi najbardziej do gustu, ale inne też są pyszne! Oczywiście można zrezygnować z przypraw z zupek i użyć jedynie soli i pieprzu, a jeśli nie chce się Wam czekać, aż makaron zmięknie zalejcie go odrobiną wody, a gdy napęczniej dodajcie pozostałe składniki.

Sałatka z zupek chińskich II

Składniki:

  • 2 zupki chińskie ( 1 łagodna i 1 pikantna)
  • poszatkowana kapusta pekińska
  • 1/2 puszki groszku
  • 1/2 puszki kukurydzy
  • duży świeży ogórek, obrany i pokrojony w drobną kostkę
  • papryka konserwowa (ilość wg uznania), pokrojona w kostkę
  • 3 jajka ugotowane na twardo, pokrojone w drobną kostkę
  • majonez
  • sól
  • pieprz czarny
  • przyprawy  z zupek (tylko te w proszku!)

 

Makaron rozkruszyć do dużej miski, dodać pozostałe składniki i przyprawić solą, pieprzem i przyprawami z zupek. Wymieszać Odstawić do lodówki, aby makaron napęczniał.

Smacznego!

źródło

piątek, 06 stycznia 2012
Harataniec

Witam Was serdecznie po przerwie! Dziękuję za życzenia i e-maile, dziękuję za komentarze i Wasze opinie. Dziękuję Wam za to, że tu zaglądacie.

A dzisiaj dzielę się z Wami przepisem  - na pyszne, apetyczne i tanie ciasto - pochodzącym z książki "103 ciasta siostry Anastazji" wyd.WAM.

Polecam gorąco... i książkę i ciasto:)

Harataniec

Ciasto:

Składniki:

  • 3 szklanki mąki
  • 1 kostka margaryny
  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 żółtka
  • 2 łyżki kakao

 

Mąkę z margaryną posiekać nożem. Dodać cukier, proszek, żółtka i zarobić szybko ciasto.

Następnie podzielić je na 3 części. Do dwóch dodać kakao. Każda część ciasta owinąć folią spożywczą i schłodzić w lodówce lub włożyć do zamrażarki.

Masa serowa

Składniki:

  • 1/2 kg sera
  • 1/2 kostki margaryny
  • 4 żółtka
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej

Margarynę utrzeć z cukrem, dodawać po żółtku, ciągle ucierając. Dodać resztę składników i zmiksować całość dokładnie.

Piana

Składniki:

  • 6 białek
  • 4 łyżki cukru 
  • 1 kisiel

oraz dodatkowo:

  • słoiczek powideł śliwkowych

Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli, dodać cukier i kisiel - zmiksować na najniższych obrotach.

Prostokątną dużą blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia. Spód wyłożyć jasnym ciastem. na to rozsmarować powidła, następnie zetrzeć ciasto ciemne, nałożyć masę serową, a na nią pianę. Na wierzch zetrzeć druga część ciasta ciemnego.

Piec w piekarniku nagrzanym do 180 st.C.

Smacznego!

 

Moje uwagi:

1. Margaryna do ciasta powinna być wyjęta z lodówki bezpośrednio przed dodaniem. Najlepiej pokroić ją w kostkę. Kto chce może zastąpić ją masłem.

2. Ciasto jasne można przed schłodzeniem nałożyć do blaszki. Następnie przykryte folią spożywczą wstawić do lodówki. W międzyczasie można schłodzić ciasto ciemne w zamrażarce, aby lepiej się ścierało

3. W oryginalnym przepisie piana była przygotowywana z 4 białek, 2 łyżek cukru i 1/2 kisielu - moja dobra rada - zróbcie z tych proporcji, które ja Wam podałam...nic się nie zmarnuje, a ciasto będzie wyższe

4. Aby ciasto było naprawdę pyszne i kruche, trzeba pamiętać, aby jak najdłużej siekać je nożem, a później jak  najszybciej zagnieść  - najlepiej opuszkami palców.

5. Ciasto jest przepyszne, nie za słodkie, a nawet lekko kwaskowate, kruche jest idealne, a masa serowa sprawia, że jest wilgotne

O autorze
Zakładki:
Czytam
Linki do blogów kulinarnych
MÓJ DRUGI BLOG
Spis treści
Szablon zaprojektowała
Ulubione strony z przepisami
Number of online users in last 3 minutes Number of online users in last 3 minutes
Pyszne jedzonko

Wypromuj również swoją stronę Akcja: Nie kradnij zdjęć! Durszlak.pl Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i blogi